niedziela, 11 lutego 2024

O ile procent wzrosło lub zmalało? Tak się oblicza!


O tyle procent wzrosło
:

(różnica wartości ÷ mniejsza wartość) * 100


O tyle procent zmalało:

(różnica wartości ÷ większa wartość) * 100


Przez ponad 50 lat życia nigdy nie wykonywałem takich obliczeń, gdyż nie było konkretnej potrzeby, choć z elementarnych kalkulacji procentowych na zasadzie "dodać ileś tam procent do kwoty" lub "odjąć ileś tam procent od kwoty" oczywiście korzystałem naprawdę bardzo często, nierzadko nawet w pamięci.

A dziś taka potrzeba (= o ile procent wzrosło) po raz pierwszy się pojawiła, gdyż zachciało się mi stwierdzić, o ile procent końcowe napięcie ładowania akumulatorka Ni-Cd (lub Ni-MH), czyli 1.45 V, jest większe od średniego umownego i nadrukowanego na obudowie napięcia znamionowego (1.2 V).

No i "pokopałem" w starych enerdowskich podręcznikach i przeprowadziłem obliczenie:

([1.45  1.2÷ 1.2) * 100 = (0.25 ÷ 1.2) * 100 = 0.20833... * 100 = 20.833... %

Napięcie końcowe jest zatem o 20.83 procent wyższe od znamionowego. 

I łatwo to sprawdzić, gdyż 1.2 * 1.20833... = 1.449996, czyli wszystko "gites tenteges".

Tym sposobem nawet taki tuman matematyczny jak ja także się czegoś nauczył.

Lepiej późno niż wcale!


(Marcin Perliński)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz