sobota, 3 sierpnia 2024

Dwuprzekaźnikowy sterownik kierunku obrotów silnika prądu stałego (np. 12 V)

Wykonalne także bardziej starodawnie i "siermiężnie" (czyli bez tranzystorów, tyrystorów czy bardziej specjalizowanych scalaków) i na dwóch przekaźnikach oraz prostym przełączniku suwakowym. Takie sprawy można znaleźć w wielu dawnych normalnych porządnych podręcznikach elektrotechniki czy automatyki lub ... skorzystać z poniższej ściągi:

źródło screenshota: jutubność Intion1

Silnik podłączamy do styków "common" (co widać w powyżu, zielone kabelki). Oba skrajne styki przełącznika do lewych (na zdjęciu) wyprowadzeń cewki (L1PK1 oraz L1PK2). Styki L2PK1 oraz L2PK2 również połączone. Wszystko przedstawiono na najpopularniejszych na świecie tanich "niebieskich" przekaźnikach 12 V

źródło grafiki: sklep centrumelektroniki.pl

Środkowy (= wspólny) styk przełącznika połączony z mostkiem spajającym styk NZPK1 oraz NZPK2, a także z minusem zasilania. Styki NOPK1 oraz NOPK2 także zmostkowane oraz połączone z plusem zasilania, a pozostałość widoczna powyżej (plus zasilania przytroczony także do mostka spajającego bezpośrednio obie cewki, czyli L2PK1 oraz L2PK2).

Dodatkowe objaśnienia:

NZ = normalnie zamknięty 

NO = normalnie otwarty

COMMON = wspólny "środkowy" styk przekaźnika, umieszczony zazwyczaj pomiędzy wyprowadzeniami cewki (w mniej popularnych typach przekaźników może znajdować się w innym miejscu)

L1 oraz L2 = wyprowadzenia cewki

PK1 oraz PK2 = przekaźnik 1 (lewy na zdjęciu) oraz przekaźnik 2 (prawy na zdjęciu)

Pełny i bardzo szczegółowy materiał t_u_t_a_j, a zapasowy rezerwowy mirrorek widełny pod tymże adresem.

Już przerysowałem se do antytumanowego kajeciku i innym sugeruję zrobić toż samoż.


Polecam!


(Marcin Perliński)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz